Pittige plustorens

SocialSchools

Zoals u wellicht al weet, werken wij sinds dit schooljaar met de Pittige Plustorens. Twee weken voordat de Coronacrisis uitbrak en de scholen moesten sluiten zijn een aantal leerlingen uit groep 7/8 gestart met het project: Een knikkerbaan bouwen van papier. Sinds vorige week zijn we weer gestart om dit project af te maken. Een project is opgebouwd in verschillende fases, er wordt dus niet direct begonnen met bouwen. Het begint met het goed doorlezen van de opdracht en een uitgebreide voorbereiding. De leerlingen hebben thuis een ontwerp gemaakt en deze aan hun groepsgenootjes gepresenteerd. Vervolgens hebben ze de beste ideeën samengevoegd in een nieuw compleet ontwerp en zijn ze een thema gaan bedenken en welke spullen ze hier voor nodig hebben. Er zijn dan ook genoeg spullen van thuis meegebracht om de baan nog toffer te maken.
Aan zo’n opdracht zitten ook nog een aantal randvoorwaarden, waar ze aan moeten voldoen. Zo moet de knikker minimaal 30 seconden in beweging zijn, moet er een looping in zitten en de plaat waarop gebouwd moet worden is 60 x 60 cm. groot. Verder mogen ze alles zelf bepalen en wordt er veel van hun creativiteit verwacht.
Daarnaast wordt er veel van hun samenwerkingsskills gevraagd, kunnen we een compromis sluiten, voor iedere les samen een planning maken zodat iedereen de hele les productief bezig is? Ook de onderzoeksvaardigheden en het doorzettingsvermogen worden flink uitgedaagd, want hoe maak je een looping van papier? Dit lukt meestal niet in 1 keer dus hier zul je samen goed over na moeten denken, onderzoeken, en soms wel 3x opnieuw proberen!
De kinderen zijn mega enthousiast en super betrokken, daarnaast werken ze ook nog aan het ontwikkelen van hun executieve functies.

Over 2 weken gaan ze de knikkerbanen aan de rest van de groep presenteren, waarbij ze moeten vertellen hoe het hele proces verlopen is, waar ze tegenaan liepen en hoe de samenwerking verliep. Natuurlijk gaan we dan ook testen of de baan het doet en timen of hij lang genoeg is!